Biden podpisuje pakiet pomocowy o wartości 95 miliardów dolarów obejmujący pomoc dla Ukrainy, Izraela i Tajwanu. Wzywa do zablokowania lub sprzedaży TikTok

oen.pl 1 tydzień temu


WASZYNGTON (AP) – Prezydent Joe Biden powiedział w środę, iż po podpisaniu ustawy natychmiast skierował na Ukrainę bardzo potrzebną broń pomoc wojenną o wartości 95 miliardów dolarów obejmowało to również pomoc dla Izraela, Tajwanu i innych globalnych punktów zapalnych.

Oświadczenie to zakończyło długą, bolesną bitwę z Republikanami w Kongresie w sprawie pilnie potrzebnej pomocy dla Ukrainy, a Biden obiecał, iż dostawy amerykańskiej broni rozpoczną się na Ukrainę „w ciągu najbliższych kilku godzin”.

„Dotarliśmy do momentu, zebraliśmy się razem i udało nam się to zrobić” – powiedział Biden podczas wydarzenia w Białym Domu, podczas którego ogłoszono podpisanie ustawy. „Teraz musimy działać gwałtownie i to robimy”.

Jednak wysiłki administracji Bidena mające na celu pomoc Ukrainie w odparciu wyrządziły znaczne szkody Inwazja Rosji podczas impasu finansowego, który sięga sierpnia, kiedy prezydent Demokratów złożył pierwszy wniosek o nadzwyczajne wydatki na pomoc dla Ukrainy. choćby przy eksplozji nowej broni i amunicji jest mało prawdopodobne, aby Ukraina natychmiast podniosła się po miesiącach niepowodzeń.

Biden natychmiast zatwierdził przesłanie Ukrainie 1 miliarda dolarów pomoc wojskowa, pierwsza transza z około 61 miliardów dolarów przeznaczona dla Ukrainy. Pakiet obejmuje zdolności w zakresie obrony powietrznej, amunicję artyleryjską, pojazdy opancerzone i inną broń, która ma wesprzeć siły ukraińskie, które spadły pod wpływem zwycięstw prezydenta Rosji Władimira Putina.

Tymczasem Ukraina po raz pierwszy to zrobiła zaczął używać rakiety balistyczne dalekiego zasięgu dostarczane w tajemnicy przez Stany Zjednoczone, zbombardowanie w zeszłym tygodniu rosyjskiego lotniska wojskowego na Krymie, a w nocy sił rosyjskich na innym okupowanym obszarze, potwierdzili w środę amerykańscy urzędnicy. Stany Zjednoczone dostarczają więcej wojskowego taktycznego systemu rakietowego, znanego jako ATACMS, w nowej wersji pakiet pomocy wojskowejtwierdzi jeden z urzędników, który nie był upoważniony do komentowania i wypowiadał się pod warunkiem zachowania anonimowości.

Jednak w dłuższej perspektywie nie jest pewne, czy Ukraina – po miesiącach strat i poniesieniu ogromnych zniszczeń w swojej infrastrukturze – będzie w stanie poczynić wystarczające postępy, aby utrzymać amerykańskie wsparcie polityczne, zanim spalić ostatni napływ pieniędzy.

„W Donbasie, a już na pewno nie gdzie indziej w kraju, sytuacja nie sprzyja Ukraińcom” – powiedział rzecznik Białego Domu ds. bezpieczeństwa narodowego John Kirby, odnosząc się do wschodniego centrum przemysłowego, gdzie Ukraina doświadczyła niepowodzeń. „Pan. Putin uważa, iż ​​potrafi grać na czas. Musimy więc spróbować nadrobić trochę tego czasu.

Do środka dołączony jest przepis, który daje spółce macierzystej TikTok z Pekinu, ByteDance, dziewięć miesięcy na jego sprzedaż pod groźbą ogólnokrajowego zakazu w Stanach Zjednoczonych. Administracja Bidena i ponadpartyjna grupa prawodawców nazwały ten portal społecznościowy rosnącym zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego, czemu ByteDance zaprzecza.

Projekt ustawy przewiduje także pomoc humanitarną dla Izraela w wysokości około 26 miliardów dolarów oraz wzrost pomocy humanitarnej dla Palestyńczyków w Strefie Gazy cierpiących z powodu wojny Izrael-Hamas trwa. Biden powiedział, iż Izrael musi zapewnić, iż pomoc humanitarna dla Palestyńczyków przewidziana w ustawie dotrze do Gazy „bez zwłoki”.

Spiker Izby Reprezentantów Mike Johnson miesiącami opóźniał głosowanie w sprawie dodatkowego pakietu pomocowego, ponieważ członkowie skrajnie prawicowego skrzydła jego partii, w tym parlamentarzyści Marjorie Taylor Greene z Gruzji i Thomas Massie z Kentucky, grozili, iż ruszyć, żeby go wypędzić gdyby pozwolił na głosowanie za wysłaniem większej pomocy dla Ukrainy. Zagrożenia te utrzymują się.

Były prezydent Donald Trump, przypuszczalny kandydat Partii Republikańskiej na prezydenta w 2024 r., skarżył się, iż europejscy sojusznicy nie zrobili wystarczająco dużo dla Ukrainy. Chociaż powstrzymał się od poparcia pakietu dodatkowego finansowania, w ostatnich dniach zmienił się jego ton i przyznał, iż przetrwanie Ukrainy jest ważne dla Stanów Zjednoczonych.

Rzeczywiście wielu europejskich przywódców od dawna było zdenerwowanych faktem, iż druga prezydentura Trumpa będzie oznaczać zmniejszenie wsparcia USA dla Ukrainy i sojuszu wojskowego NATO. Niepokój w Europie wzrósł w lutym, kiedy Trump ostrzegł w przemówieniu wyborczym sojusznicy z NATO iż „będzie zachęcał” Rosję „robić, co do cholery chcą” do krajów, które nie osiągną celów w zakresie wydatków na obronę, jeżeli wróci do Białego Domu.

Był to najważniejszy moment w debacie na temat wydatków Ukrainy. Sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg gwałtownie skrytykował Trumpa za puttowanie „Amerykańscy i europejscy żołnierze narażeni na zwiększone ryzyko”. Biden kilka dni później odniósł się do komentarzy Trumpa „niebezpieczny” i „nieamerykański” i oskarżył Trumpa o wykorzystywanie Putina.

Ale w rzeczywistości manewry Białego Domu mające na celu zdobycie dodatkowych funduszy dla Ukrainy rozpoczęły się kilka miesięcy wcześniej.

Biden dzień po powrocie z ok burzliwa podróż do Tel Awiwu po oszałamiającym ataku bojowników Hamasu na Izrael 7 października, wykorzystał rzadkie przemówienie w godzinach największej oglądalności, aby przedstawić swoją ofertę w sprawie dodatkowego finansowania.

W tamtym czasie w Izbie panował chaos, ponieważ była tam większość republikanów nie można wybrać głośnika zastąpił kongresmena Kevina McCarthy’ego z Kalifornii, który został usunięty ponad dwa tygodnie wcześniej. McCarthy do rozliczeń ze skrajną prawicą Partii Republikańskiej nastąpił po tym, jak na początku roku zgodził się na zezwolenie na taki poziom wydatków federalnych, z którym wielu członków jego prawej flanki nie zgadzało się i którego chciało cofnąć.

Skrajnie prawicowi Republikanie również stanowczo sprzeciwiają się wysyłaniu większych pieniędzy na Ukrainę, gdyż wydaje się, iż wojny nie widać końca. Biden w sierpniu zażądał ponad 20 miliardów dolarów na utrzymanie napływu pomocy dla Ukrainy, ale pieniądze zostały pozbawione obowiązkowy rachunek wydatków choćby gdy prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski udał się w tym celu do Waszyngtonu osobisty apel za dalsze wsparcie USA.

Pod koniec października Republikanie ostatecznie zdecydowali się na Johnsona, mało znanego republikanina z Luizjany, którego poglądy na temat Ukrainy były nieprzejrzyste, na kolejnego mówcę. Biden podczas rozmowy gratulacyjnej z Johnsonem nalegał, aby gwałtownie przekazał Ukrainie pomoc i rozpoczął wielomiesięczne, głównie zakulisowe wysiłki, mające na celu poddanie tej sprawy pod głosowanie.

W prywatnych rozmowach z Johnsonem Biden i urzędnicy Białego Domu zastanawiali się, jaka jest stawka dla Europy, gdyby Ukraina wpadła w ręce Rosji. Pięć dni po formalnym wyborze Johnsona na spikera doradca ds. bezpieczeństwa narodowego Jake Sullivan nakreślił mu strategię administracji wobec Ukrainy i zapewnił, iż na Ukrainie wprowadzono środki rozliczalności umożliwiające śledzenie, dokąd trafia pomoc – jest to próba odpowiedzi na częstą skargę konserwatystów .

Na wyraźne polecenie Bidena urzędnicy Białego Domu również unikali bezpośredniego atakowania Johnsona w związku z wstrzymaniem pomocy.

Według wysokiego rangą urzędnika administracji Johnson wydawał się urzędnikom Białego Domu osobą bezpośrednią i uczciwą podczas negocjacji. Bidenowi na początku swojej kadencji udało się znaleźć wspólną płaszczyznę porozumienia z Republikanami i wygrać parlament umowę infrastrukturalną o wartości 1 biliona dolarów, legislacyjne mające na celu ożywienie amerykańskiego przemysłu półprzewodnikóworaz rozszerzenie federalnych usług opieki zdrowotnej dla weteranów narażonych na działanie toksycznego dymu z dołów po oparzeniach. Wiedział też, iż dalsze finansowanie Ukrainy ma duże poparcie Republikanów.

Biden pochwalił Johnsona i przywódcę mniejszości w Senacie Mitcha McConnella ze stanu Kentucky, stwierdzając, iż ostatecznie „podjęli działania i postąpili słusznie”.

„Historia zapamięta ten moment” – powiedział Biden. „Mimo całej tej dyskusji na temat dysfunkcjonalności sytuacji w Waszyngtonie, patrząc na ostatnie trzy lata, wielokrotnie widzieliśmy to w kluczowych kwestiach. adekwatnie to się zebraliśmy.”

Według urzędnika, który prosił o zachowanie anonimowości w celu omówienia wewnętrznych rozmów, w frustrujących momentach negocjacji Biden namawiał swoich doradców, aby „po prostu rozmawiali i pracowali”.

Tak zrobili. Na codziennym spotkaniu zwołanym przez szefa sztabu Białego Domu Jeffa Zientsa najważniejsi doradcy prezydenta – siedzący wokół dużego owalnego stołu w biurze Zientsa – przeprowadzali burzę mózgów na temat możliwych sposobów lepszego przedstawienia tragicznej sytuacji Ukrainy w przypadku braku pomocy.

Steve Ricchetti, doradca prezydenta i dyrektor ds. legislacyjnych Shuwanza Goff byli w stałym kontakcie z Johnsonem. Gdy umowa stała się przedmiotem zainteresowania, starsi pracownicy Goffa i Johnsona również często zabierali głos.

Biały Dom również starał się uwzględnić Johnsona i jego różne prośby. Na przykład urzędnicy administracji na prośbę mówcy poinformowali przedstawicieli Chipa Roya z Teksasu i Ralpha Normana z Republiki Południowej Afryki, dwóch konserwatystów, którzy byli zaciekłymi antagonistami Johnsona.

Przez cały ten czas wyżsi urzędnicy Bidena często informowali McConnella, a także kluczowych przywódców komisji republikańskich, w tym przedstawicieli Michaela McCaula i Mike’a Turnera.

Administracja publicznie zastosowała strategię obniżania poziomu wywiadu, co pokazało wysiłki Rosji na rzecz zacieśnienia więzi z przeciwnikami USA, Chinami, Koreą Północną i Iranem, w celu wzmocnienia moskiewskiego kompleksu przemysłu obronnego i obejścia amerykańskich i europejskich sankcji.

61 miliardów dolarów może pomóc w segregacji sił ukraińskich, ale Kijów będzie potrzebował znacznie więcej do walki, która może trwać latami, twierdzą eksperci wojskowi.

Realistyczne cele na nadchodzące miesiące dla Ukrainy – i jej sojuszników – obejmują uniknięcie utraty głównych miast, spowolnienie dynamiki Rosji i dostarczenie Kijowowi dodatkowej broni, która mogłaby pomóc jej przejść do ofensywy w 2025 r., powiedział Bradley Bowman, specjalista ds. strategii i polityki obronnej analityk w Fundacji Obrony Demokracji w Waszyngtonie.

„W naszej kulturze mikrofalowej zwykle chcemy natychmiastowych rezultatów” – powiedział Bowman. „Czasami sprawy są po prostu trudne i nie można uzyskać natychmiastowych rezultatów. Myślę, iż sukces Ukrainy nie jest gwarantowany, ale sukces Rosji będzie możliwy, jeżeli przestaniemy wspierać Ukrainę”.

Biden ubolewał, iż pakiet nie obejmował pieniędzy mających na celu wzmocnienie bezpieczeństwa granic USA. Biały Dom zaproponował włączenie do pakietu przepisów, które – jego zdaniem – pomogłyby powstrzymać napływ migrantów i osób ubiegających się o azyl do USA

Republikanie odrzucili jednak tę propozycję za namową Trumpa, który nie chciał dać Bidenowi zwycięstwa w kwestii będącej albatrosem dla administracji Demokratów.

„Powinno to zostać uwzględnione w tej ustawie” – powiedział Biden. „Jestem zdeterminowany, aby zrobić to dla narodu amerykańskiego”.

__

Współpracujące autorki prasowe: Lolita C. Baldor, Haleluya Hadero, Mary Clare Jalonick i Darlene Superville wniosły swój wkład w powstanie tego raportu.




Źródło

Idź do oryginalnego materiału