LOT zamówił trzy Embraery; pierwszy trafi do floty w lipcu

radiokielce.pl 1 tydzień temu

Polskie Linie Lotnicze LOT zawarły umowę na dostawę trzech samolotów Embraer, z których pierwszy trafi do floty przewoźnika w lipcu br. – poinformował we wtorek prezes spółki Michał Fijoł podczas jednego z paneli katowickiego Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG).

„Ze względu na to, iż zaplanowana jest teraz rozbudowa lotniska Chopina, (…) już zaczęliśmy szybciej pozyskiwać flotę. Jeszcze na przełomie roku mówiłem o tym, iż zakontraktowane mamy 11 samolotów MAX-ów (Boeing 737 MAX 8 – PAP). Samych MAX-ów, tylko na ten i na przyszły rok. Teraz już mogę powiedzieć, iż właśnie podpisaliśmy, już jest umowa, na dostawę trzech Embraerów nowej generacji” – powiedział Fijoł.

Dodał, iż będą to samoloty nowej generacji, z których pierwszy dołączy do floty LOT-u już w lipcu, następny w sierpniu, a kolejny – we wrześniu.

„Nie jest to jeszcze w żadnym razie decyzja flotowa, bo ogłosiliśmy w kwietniu przetarg na dostawę floty regionalnej, gdzie mamy wybór 84 samolotów, gdzie mamy wybór pomiędzy samolotami Embraera i Airbusa” – powiedział szef LOT-u.

W lutym br. Fijoł poinformował, iż spółka zamówiła 11 maszyn Boeing 737 MAX 8, które LOT ma otrzymać do końca pierwszej połowy 2025 r.

Ministerstwo Aktywów Państwowych w marcu br. informowało, iż LOT ma wysłać zapytania ofertowe w sprawie „pozyskania” 84 samolotów regionalnych. Wówczas zaznaczono, iż spółka ma podjąć strategiczną decyzję, czy dalej współpracować w tym segmencie z obecnym dostawcą maszyn – Embraer, czy z Airbusem.

Na trasach dalekiego zasięgu Polskie Linie Lotnicze LOT bezpośrednio latają do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. Połączenia te obsługują Boeingami 787 Dreamliner. Przewoźnik ma też połączenia bezpośrednie z wieloma europejskimi stolicami, m.in. Londynem, Paryżem. LOT w ubiegłym roku przewiózł na pokładach swoich samolotów 10 mln 30 tys. pasażerów.

Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,30 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.

Idź do oryginalnego materiału