„Zagłuszacz GPS, który zakłóca samoloty wokół Estonii, znajduje się w Rosji”
Fińskie linie lotnicze „Finnair” wcześniej latały do Tartu z Helsinek sześć razy w tygodniu.
„Procedury podejścia do lądowania stosowane w tej chwili na lotnisku w Tartu opierają się na sygnale GPS, który jest zagłuszany” — tłumaczy swoją decyzję firmą, która została zmuszona do tymczasowego wycofania się z lotów na estońskie lotnisko.
Powód jest prosty — istnieje bezpośrednie zagrożenie dla samolotów, przez co nie mogą one już bezpiecznie docierać do miasta w Estonii.
Niezależny szwedzki ekspert do spraw ruchu lotniczego Markus Jonsson potwierdził w poście serwisie „X” (dawniej Twitter), iż zmasowany atak elektryczny pochodzi z Rosji.
„Zagłuszacz GPS, który zakłóca samoloty wokół Estonii, znajduje się w Rosji, mniej więcej w połowie drogi z Narwy w Estonii do Petersburga. Można to wykazać, nanosząc na mapę nakładające się horyzonty radiowe zagłuszanych samolotów” — stwierdził ekspert.
„Rosja prowadzi z nami wojnę, choćby jeżeli nie zdajemy sobie z tego sprawy”
Ambasador Estonii w Niemczech, Marika Linntam, potwierdziła atak w wywiadzie dla BILD.
— Działania Rosji mają wpływ na urządzenia GPS w przestrzeni powietrznej naszego regionu. Narusza to przepisy radiowe Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, zgodnie z którymi powodowanie tego rodzaju zakłóceń jest zabronione — stwierdziła Linntam.
Rząd Estonii omawia w tej chwili ten problem ze swoimi sąsiadami. Ambasador Linntam obiecała, iż „estońskie władze pracują nad rozwiązaniami, które przywrócą ruch lotniczy w Tartu”.
Finnair oferował wcześniej przeloty między Tartu a Helsinkami każdego dnia z wyjątkiem soboty.
Lotnisko w Tartu
Estoński oficer rezerwy i obserwator Rosji Artur Rehi mówił o „eskalacji hybrydowych ataków Rosji na Zachód”.
— Konieczne jest ponowne przemyślenie naszej strategii w odpowiedzi na te wydarzenia — stwierdził ekspert.
— Rosja prowadzi z nami wojnę, choćby jeżeli nie zdajemy sobie z tego sprawy — stwierdził gen. Ben Hodges, były dowódca wojsk lądowych USA w Europie.
— UE i NATO mogą znaleźć skuteczne sposoby na powstrzymanie zagłuszania GPS i innych działań w regionie, które naruszają umowy międzynarodowe — powiedział wojskowy.
Jak dokładnie Rosja atakuje NATO?
— w tej chwili tak zwane zagłuszanie GPS to często zjawisko w kontekście lotów w niedalekiej odległości od rosyjskich granic. W ramach tej procedury wysyłane są niejasne sygnały GPS, aby na przykład celowo zakłócić oparte na GPS systemy śledzenia samolotów — powiedział w wywiadzie dla BILD Jakob Wert, dziennikarz z portalu International Flight Network specjalizujący się ruchu lotniczym.
Wert wyjaśnia, dlaczego ataki te tak mocno uderzają w mniejsze lotniska — są one uzależnione od sygnałów GPS i nie mogą przełączyć się na inne technologie.
Większe lotniska mają „różne systemy określania pozycji samolotów”, co oznacza, iż „nawet całkowita awaria GPS nie ma krytycznego wpływu na ruch samolotów i ich bezpieczeństwo”.
— Sygnały zakłócające stają się poważnym problemem z łącznością szczególnie w przypadku odległych lokalizacji — ostrzega ekspert lotniczy Jakob Wert.